God ledelse med empati
Om det er på arbejde eller det er privat er vi som mennesker overvejende kun interesseret i to ting:
-
At have eller få løsninger på vores problemer.
-
At have eller få gode følelser.
En god forhandler, leder eller kollega evner at sætte sig i andres sted og fornemme hvordan andre har det lige nu eller i forhold til bestemte situationer.
Gandhi fik forhandlet Indiens uafhængighed igennem med englænderne, fordi han kunne analysere situationer, følge situationers udvikling, men ikke mindst:
- Gandhi evnede at sætte sig i modpartens situation og føle og tænke som “en englænder”.
Derfor var Gandhi, når han kom til møder, forberedt og kendte så og sige på forhånd, hvad englændernes krav og forventninger var til de forhandlingsmøder, de skulle have sammen, så Gandhi vidste, hvor der skulle fires og omvendt hvor han kunne stramme så han vendte hjem med nogle resultater fra forhandlingsbordet. Den mest fleksible vinder.
De færdigheder og evner der beskriver en god forhandler, leder eller kollega er:
- Evnen til at høre hvad der bliver sagt.
- Tjekke ud – gentage det, man har hørt den anden sige.
- Evnen til at iagttage den person, man sidder sammen med.
- Stemmer udsagn overens med det, jeg ser/aflæser i personens kropssprog.
- Evnen til at opleve/føle, hvordan den anden har det lige nu.
- Afstemme modpartens oplevelser/følelser.
- Afstemme med egn oplevelse/følelser.
God ledelse og empati handler i al enkelhed om evnen til at sætte sig i andre menneskers situation, forstå hvordan andre mennesker tænker og føler, at have respekt for forskellige holdninger og så fremdeles. Empati er en del af den Intrapersonelle/emotionelle intelligens.
Et par gode bøger om emnet:
- Følelsernes intelligens af Daniel Goleman
samt - Følelsernes intelligens på arbejdspladsen af Daniel Goleman
At lægge mærke til de små ændringer tidligt hjælper dig med at tilpasse dig de større forandringer, der vil komme.
Hilsen
Christel sonne Rasmussen