Samarbejde – teambuilding og udvikling af samarbejde.
Et godt samarbejde imellem personalet – personalegrupper skaber arbejdsglæde.
Samlet bruger vi mange år af vores liv på at arbejde. Ifølge Arne Nielsson bruger vi opregnet til fuld tid ca. 20 år af vores liv på at arbejde. Det gør arbejdslivet til en stor og vigtig part af vores tilværelse.
- Og dette understreger behovet for og vigtigheden af, at vi trives på vores arbejde og med at arbejde.
- Og understreger behovet for og vigtigheden af at det samarbejde, der er i spil, på vores arbejdsplads(er), er værdifuldt, fremmende og givende. .
Som coach og konsulent kommer jeg til mange arbejdspladser, hvor ønsket om et bedre samarbejde står øverst på ønskelisten. Arbejdspladser, der ikke er interesseret i kanindræberkurser, men interesseret i, hvordan et enkelt team bliver bedre til at samarbejde internt, men også, hvordan personalegrupper og eller afdelinger får øget og fremmet evnen til at opnå et godt samarbejde.
Der er mange elementer i et godt samarbejde.
Hvis du som læser dette, tænker tilbage på stunder eller perioder, hvor du oplevede et godt samarbejde på din arbejdsplads, vil du sikkert komme i tanke om, at kommunikationen var god, trygheden var god, fællesnævnere var tydelige, motivationen var i top og der var klare, enkle og konstruktive meldinger imellem personalegrupper og ledelse. Blandt andet.
Når man som coach drister sig til at spørge ledere, hvorfor de har ansat negative medarbejdere, siger de hovedrystende, at de da ikke har ansat negative medarbejdere. Og når man oveni spørger ledere, om de har været lige så negative i starten af deres karriere som nu, benægter de det naturligvis. For det har ikke været sådan. Mennesker, der ansættes, er positive. Ledere er positive. Men hvis og når graden af belastninger stiger, eller man ikke får løst små konflikter eller uoverensstemmelser i tide på arbejdspladsen, kan en negativitet vokse og true et godt samarbejde.
Når jeg som coach kommer til en virksomhed, tages der fat i tre grundlæggende principper:
- Klar og konstruktiv kommunikation
- Fællesnævnere
Og - En anerkendende kultur
Udover oplæg og øvelser, og dialog om den nuværende situation og den ønskede situation, tages temperaturen på det nuværende samarbejde. Fordi der må være plads til det, som fylder eller nedtoner det gode samarbejde, så nøglerne til hvordan de hverdage, der jo er flest af, atter kan højes. Så den enkelte tager ejerskab for at ville et bedre samarbejde, og så det bliver tydeligt, hvad værdien af et bedre samarbejde er.
Det, der jo netop adskiller en arbejdsplads fra et familieliv, er jo netop, at vi ikke har valgt de personer, vi skal arbejde – samarbejde sammen med. Og dette aspekt gør, at man må genlære, hvis man har glemt evnen, at kunne være venlig uden nødvendigvis at skulle være ven med ens kolleger eller leder, og at man kan være personlig uden at være privat. Og ved at gøre sig klart, hvilke fællesnævnere alle på arbejdspladsen har, bliver det mere tydeligt, hvad man kan være fælles om, i de timer, dage og år, man bruger på sit arbejde.
Det er en høj pris at betale, at være på en arbejdsplads, hvor samarbejdet ikke er gunstigt.
Der er meget at gøre. Og hellere gøre det nu end senere.
Hilsen
Christel Sonne Rasmussen
Til hovedsiden:
Videre forløb omkring:
Læs andre indlæg i kategorien: