Tilfredse medarbejdere. Jeg tror ikke så meget på den højt besungne lykke, men i stedet på, at det er vigtigt og fremmende at være tilfreds.
I sit liv, på arbejdet som privat.
Når alt kommer til alt mener jeg, at den enkelte har primært ansvar for selv at skabe og opretholde sin egen grad af tilfredshed, og når det så er sagt, er det lige så sand en indsigt at gøre sig klart, at man naturligvis påvirkes af de omstændigheder, der er til stede på en arbejdsplads.
Ledere ved, at der skal noget til, for at have tilfredse medarbejdere. Ledere ved, at tilfredse medarbejdere ikke kommer af ingenting, og i Uni Coaching har vi erfaring med, at netop det at udvikle en stresspolitik, at afholde kursusdage om stress og stresshåndtering samt tage stress alvorligt, har en absolut positiv indvirkning på tilfredshedsgraden hos medarbejderne.
Mange har i tidens løb, og vil fortsat gøre det, udsendt tilfredsheds- undersøgelser til medarbejderne, så de frit kunne afkrydse og give udtryk for, hvad de er eller ikke er tilfredse med. Den feedback, der kommer via en tilfredshedsundersøgelse, er dog lige så vigtig som undersøgelsen i sig selv. Og den måde, man som leder eller ledelse håndterer feedbacken på, har en indvirkning på, om tilfredshedsniveau højnes.
For som jeg ser det, er værdien af en tilfredshedsundersøgelse kun noget værd, hvis ledelsen konkret sætter initiativer, som er synlige og målbare i gang. Netop fordi jeg mener, at en sådan undersøgelse skal have fokus på at højne oplevelsen af trivsel. Det skal ikke kun være en evaluering eller et øjebliksbillede, men et arbejdsredskab.
Det gode ved en tilfredshedsundersøgelse er, at det bliver tydeligt, hvor der skal lægges en indsats.
- Er det i kommunikations- og informationsflowet, at der skal strammes op
- Dt i forhold til stressbelastningen, der skal gribes ind
- Er det dialogen imellem ledelse og medarbejdere, der skal tages fat
- Er det i de fysiske rammer, at tale skal omsættes til handling
- Er respekt, retfærdighed, tryghed og tillid tydelige værdier
- Svarer forventninger og krav til de ressourcer, der er til stede
Eller er det helt andre faktorer, man skal sætte optik på for at højne niveauet, så tilfredse medarbejdere bliver en effekt, der både er mærkbar og synlig.
Har I som virksomhed brug for at få rusket lidt op og kigget på den aktuelle situation, og vil I bruge coaching som værktøj, tager vi gerne en snak med hensyn til, bl.a. hvordan de tilfredse medarbejdere samt ethvert øvrigt aspekt bliver både mere realiserbart og enkelt.
Ring eller mail og hør nærmere om, hvad jeg kan tilbyde netop Jer.
Venlig hilsen
Christel Sonne Rasmussen
Til hovedsiden om: