Når en stress opdages, må en handlingsplan, eller som nogen ynder at kalde det: en beredskabsplan, gå i gang.
Allerførst må stress-signalerne afdækkes.
- Viser personen tegn på fysisk, mentalt, følelsesmæssig, social stress?
Og i hvilket omfang. - Ligeledes vurderes, hvilken stressfase, vedkommende befinder sig i.
Ud fra en grundig afdækning og stresstest, skal det i samråd med den enkelte afklares, hvilke tiltag, der vil være de mest fremmende.
- Reduktion af arbejdstimer/arbejdsopgaver afdækkes
- Delvis sygemelding/ugentlig/e) fridag(e) drøftes
- Evalueringsform drøftes og afklares
Her kan både registreringsskema og samtaler være bud på en evalueringsform
Ved sygemelding aftales, hvem der kommunikerer ud til den øvrige personalegruppe, og hvilke af disse, der tager ansvar for at holde kontakt med vedkommende undervejs i forløbet. Så risikoen for at spekulationer om kollegernes reaktioner mindskes/fjernes.
Ledelse vurderer, hvorledes den øvrige personalegruppe kan varetage de respektive opgaver, som den stressede person afgiver. Og vurderer, hvorvidt der skal tilknyttes vikar mv..
Afhængigt af hvilken type virksomhed eller institution, det drejer sig om, kan handlingsplanen naturligvis variere. En handlingsplan vil altid fra Unicoachings side, skræddersyes til den enkelte, hvorfor ovenstående er tænkt som inspiration.
Hilsen
Christel sonne Rasmussen
Læs mere på siderne:
- Stress, reduktion og håndtering
- Stress, hvem har ansvaret for hvad
- Handlingsplan ved opdaget stress
- Dialog om stress
- Opsummering og evalueringsformer
- Virksomhedens nye stresskultur, individuelt, socialt og fagligt
Retur til hovedsiden: